Baza wiedzy

Dlaczego warto wdrożyć system HR?

Dlaczego warto wdrożyć system HR?

Praca w działach HR obejmuje złożone procesy, w tym m.in. proces rekrutacji, ale również motywowanie pracowników do wykonywania obowiązków, przeprowadzanie szkoleń czy zarządzanie talentami. Obecnie coraz częściej wdrażane są nowoczesne rozwiązania w organizacjach. Wykorzystanie narzędzi HR pozwala zwiększyć efektywność przeprowadzanych procesów rekrutacyjnych oraz planować rozwój pracowników. Przedsiębiorstwa mogą działać szybciej i sprawniej, a dotychczasowe procesy wymagają mniejszej ilości pracy i są intuicyjne w obsłudze. Narzędzia i systemy HR w dużym stopniu ułatwiają pracę, gdyż pozwalają tworzyć bazę informacji o całym zespole i sprawnie delegować zadania. Za ich pomocą przedsiębiorstwa mogą cieszyć się większą wydajnością oraz pozytywnym wizerunkiem.Inwestycje w innowacyjne narzędzia HR mogą okazać się niezbędne do rozwoju i utrzymania najlepszych pracowników. Nowoczesne technologie są w stanie usprawnić różne procesy HR, takie jak rekrutacja czy strategia szkoleniowa.Matryce Kompetencji wspierają zarówno pracę działów HR…
Read More
Inwestycja w kadry – Jak budować przewagę konkurencyjną?

Inwestycja w kadry – Jak budować przewagę konkurencyjną?

Wartość kapitału ludzkiego to jedna z wartości które budują przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa. Wykwalifikowana, kompetentna kadra pracowników w połączeniu z odpowiednimi technologiami pozwala osiągać założone cele biznesowe, co bezpośrednio wpływa na pozycję rynkową firmy. Zatem co świadczy o wartości kapitału ludzkiego? Ilość zatrudnionych w organizacji pracowników?, ilość obsadzonych stanowisk? czy może kompetencje posiadane przez pracowników? Mówiąc “wartość” warto pamiętać, że nie jest istotna ilość, a jakość… Jak zbadać wartość kapitału ludzkiego i posiadanych przez niego kompetencji? Dobrze na początku drogi określić, jakie umiejętności występują w przedsiębiorstwie, które z nich są kluczowe i które z nich są niezbędne do realizacji celów i strategii biznesowej firmy. Dzięki temu firma otrzymuje obraz umiejętności wykonywanych w przedsiębiorstwie, a to może również stanowić wsparcie podczas rekrutacji czy określania ścieżek rozwoju. Następnym krokiem, który wesprze ocenę kapitału ludzkiego jest określenie…
Read More
Wyzwania podczas wdrażania Matryc Kompetencji

Wyzwania podczas wdrażania Matryc Kompetencji

Business photo created by pressfoto - www.freepik.com Niejednokrotnie podczas podejmowania decyzji o wdrożeniu nowoczesnych narzędzi do zarządzania zasobami ludzkimi towarzyszą zarówno pozytywne jak i negatywne emocje. Pozytywne najczęściej mówią o potrzebie rozwoju przedsiębiorstwa, optymalizacji procesów oraz wsparciu przy codziennych obowiązkach związanych z pracownikami. Negatywne z kolei najczęściej dotyczą obawy związanej z oporem przed zmianami. To jedynie kilka emocji związany z wdrażaniem nowych rozwiązań do firm. Jakie jeszcze wyzwania stoją przed wdrożeniem Matryc Kompetencji? Przedstawiamy 3 główny powody!1. Brak opracowanych umiejętnościJednym z głównych powodów, dla których firmy nie są gotowe na wdrożenie Matrycy Kompetencji to brak usystematyzowanych i uporządkowanych umiejętności. Wiedza o wykonywanych czynnościach podczas pracy pozostaje w głowach pracowników, przez co utrudnione może być m.in. optymalne wyszukiwanie zastępstw.W opracowaniu umiejętności pomocny może okazać się zespół consultingowo-szkoleniowy, który wesprze firmę oraz…
Read More
Jak wyłonić lidera z zespołu?

Jak wyłonić lidera z zespołu?

Dyskusje o tym, jakimi umiejętnościami miękkimi powinien cechować się lider trwają już od wielu lat. Czy na podstawie predyspozycji miękkich i ocenie umiejętności można wytypować właściwego lidera wśród osób już pracujących w firmie?  Rola lidera jest niewątpliwie istotna i odpowiedzialna. Lider podejmuje decyzje związane z planowaniem pracy zespołu, deleguje zadania oraz weryfikuje efekty pracy. Ponadto lider musi posiadać wysoko rozwinięte kompetencje miękkie z zakresu umiejętności menedżerskich. Do takich kompetencji zaliczamy m.in. komunikację, umiejętność budowania i zarządzania zespołem, zdolności przywódcze a także umiejętności z zakresu planowania czy rozwiązywania problemów.  Wewnętrzna rekrutacja na stanowiska menedżerskie? Dobrym pomysłem może okazać się wyłonienie lidera z zespołu. Tym sposobem możemy zaoferować pracownikowi nowe wyzwania z większym zakresem obowiązków. Rekrutacja wewnętrzna to również dobra okazja, aby pokazać, że firma chce rozwijać swoich pracowników również na stanowiska…
Read More
Rozwój i utrzymanie, czyli zarządzanie talentami i ścieżki kariery

Rozwój i utrzymanie, czyli zarządzanie talentami i ścieżki kariery

Cykl życia pracownika dzieli się na 6 etapów: rekrutację, on-boarding, rozwój, utrzymanie, sukcesję i derekrutację. Na początku cyklu zapewnia się pracownikowi wsparcie podczas wdrażania i adaptacji w nowym miejscu pracy, zaś na końcu zabezpiecza się firmę przed utratą kluczowych kompetencji oraz dokonuje decyzji o rekrutacji na zwolnione stanowisko. Jak w takim razie utrzymać i rozwijać pracownika, tak aby podejmowane decyzje były oparte na rzetelnych danych i zgodne z potrzebami biznesowymi firmy? Rozwój pracownika to proces podczas którego pracownikowi wyznaczane są plany rozwojowe, a także indywidualne ścieżki kariery, dzięki którym pracownik podniesie swoje kompetencje zgodnie z własnymi aspiracjami oraz zrealizuje potrzeby biznesowe przedsiębiorstwa. Podczas rozwijania kapitału ludzkiego warto pamiętać aby wyznaczone ścieżki były osiągalne, czyli możliwe do realizacji oraz jasno określone, gdzie pracownik otrzymuje klarowne instrukcje dotyczące realizacji planu. Rozwijanie pracowników…
Read More
Modele kompetencyjne – jak określać kompetencje i wymagane poziomy ocen?

Modele kompetencyjne – jak określać kompetencje i wymagane poziomy ocen?

Kompetencje są jedną z pierwszych rzeczy, na które patrzymy podczas procesu rekrutacji.Rekrutacja nie jest ostatnim procesem, w którym oceniamy kompetencje. Analiza wzrostu kompetencji pracownika podczas dotychczasowego okresu zatrudnienia w naszej firmie jest równie istotna chociażby przy udzielaniu podwyżki lub awansu. Czym są kompetencje miękkie? Kompetencje miękkie lub inaczej interpersonalne, behawioralne to istotne kompetencje, stanowiące element osobowości pracowników. Mogą okazać się niezbędne aby osiągać maksymalne rezultaty wykonywanej pracy oraz mogą umożliwić efektywne działania pracowników. Wysoko rozwinięte kompetencje miękkie stanowią nieodzowny element wymagań rekrutacyjnych na stanowiska menedżerskie lub stanowiska związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi i kreatywnością. Kompetencje miękkie mogą również stanowić element kultury organizacyjnej. Do kompetencji miękkich zaliczyć można między innymi: komunikatywność motywowanie identyfikację z firmą planowanie i organizację elastyczność zaangażowanie Kompetencje miękkie mogą posiadać również swoje wskaźniki, według których oceniana będzie…
Read More
Profile kompetencyjne – kogo potrzebuje firma?

Profile kompetencyjne – kogo potrzebuje firma?

Zarządzanie kompetencjami pracowników jest jednym z kluczowych procesów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w organizacji. Szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie z jednej strony mamy deficyt pewnych umiejętności a z drugiej strony dość niestabilną sytuację na rynku pracy. Coraz częściej firmy posiadają już swego rodzaju bilans zasobów ludzkich, prowadząc matryce umiejętności i kompetencji, zarówno w formie arkuszy kalkulacyjnych jak i w formie systemowej. Aby bilans był kompletny niezbędne jest zdefiniowanie profili kompetencyjnych dla poszczególnych grup stanowisk, stanowisk lub osób. Profil kompetencyjny to zbiór wszystkich kompetencji – zarówno w rozumieniu twardych umiejętności jak i kompetencji miękkich, które są niezbędne na danym stanowisku pracy. Kompetencjom powinny zostać przypisane oczekiwane poziomy opanowania umiejętności. Do czego służą profile kompetencyjne w organizacji? Profile kompetencyjne mogą okazać się niezbędne do zdefiniowania zarówno luk jak i przerostów kompetencyjnych.…
Read More
System ocen okresowych pracownika – jak przygotować program ocen pracowniczych?

System ocen okresowych pracownika – jak przygotować program ocen pracowniczych?

Business photo created by tirachard - www.freepik.com  System okresowych ocen pracownika (SOOP) pełni funkcję okresowej oceny efektów pracy pracowników, ale także wyznaczania planów rozwojowych oraz celów do realizacji dla pracowników, które bezpośrednio są związane z misją i celami strategicznymi firmy. Jest to system formalny i kompleksowy poprzez objęcie oceną zarówno umiejętności oraz zachowań, które pracownik przejawia podczas pracy. Jasno określona polityka oceniania pozwoli obiektywnie dokonać oceny kompetencji pracowników oraz udzielić konstruktywnych informacji zwrotnych a także wyeliminować postawy negatywne.  Odpowiednio przygotowany system ocen okresowych niesie za sobą wiele korzyści, a poprawnie zakomunikowany może wspierać budowę kultury organizacyjnej oraz świadomości wśród pracowników.  Jakie płyną korzyści z wdrożenia SOOP?  Dla organizacji niewątpliwie będą to: wzrost wydajności pracy przejrzystość w relacji przełożony-pracownik obiektywne podejmowanie decyzji dotyczących awansów i wzrostu wynagrodzenia wzrost satysfakcji pracownika zwiększenie…
Read More
Czym jest derekrutacja i jak ją wspierać?

Czym jest derekrutacja i jak ją wspierać?

Firmy w obliczach kryzysu stają przed wyzwaniem związanym z derekrutacją wymiaru aktualnego zatrudnienia. Działania związane z derekrutacją radykalną mają prowadzić do  optymalizacji zasobów ludzkich na wskutek m.in. zmian w strukturze organizacyjnej firmy, redukcji nadwyżki zatrudnienia, zmiany charakteru produkcji czy najbardziej popularnym - redukcji kosztów. Decyzje związane z wytrudnieniem są trudne i złożone oraz wymagają szczegółowych analiz posiadanego kapitału ludzkiego i strategii biznesowej firmy.  W procesie derekrutacji często zadaje się pytania mające na celu wskazanie osób do wytrudnienia: kto jest najmniej produktywny?, kto rozwinął się w najmniejszym stopniu a może i wcale?, kto posiada najniższe kompetencje? aż w końcu kto jest najmniej wartościowy z punktu widzenia polityki biznesowej organizacji? Najczęściej odpowiedzi na te pytania udzielane są bazując na intuicji i doświadczeniach związanych z historią zatrudnienia pracownika oraz na zapiskach z arkuszy…
Read More
Realizacja KPI – jak wspierać?

Realizacja KPI – jak wspierać?

KPI pozwalają szybko podejmować decyzje, reagować na pojawiające się problemy czy również planować działania mające na celu utrzymanie, rozwój i przyszłość firmy.Wyłonienie kluczowych wskaźników biznesowych w organizacji to złożony i wieloelementowy proces.Podstawowym krokiem jest wyznaczenie celów biznesowych organizacji, wynikających ze strategii biznesowej firmy oraz jej potrzeb.Wskaźniki stanowić mogą fundament do analiz działalności firmy, jej rozwoju, rozwoju jej pracowników czy efektywności podejmowanych działań.Wskaźniki można podzielić na kilka klasyfikacji- takie które wyznacza się w celach bezpośrednich, wynikowych, efektywnościowych, dynamicznych, rankingowych.Aby osiągnąć wszystkie cele, które mierzyć będziemy za pomocą KPI, kluczowe są zasoby ludzkie w organizacji. Bez kompetentnych, wyszkolonych i wyspecjalizowanych pracowników nie osiągniemy celów zarówno sprzedażowych, produkcyjnych, czy logistycznych. Jednak potrzeba ich rozwoju powinna wynikać z potrzeb biznesowych organizacji.Jeśli firma otrzyma projekt, który wymagać będzie podniesienia kompetencji pracowników w danym obszarze pomocna…
Read More