Baza wiedzy

Bieżący feedback dla pracownika

Bieżący feedback dla pracownika

Praca osób zarządzających kapitałem ludzkim składa się z wielu obowiązków. Poza delegowaniem zadań oraz nadzorem nad podległymi pracownikami przełożeni i kierownicy mierzą się między innymi z wyzwaniami dotyczącymi realizacji strategii biznesowych przedsiębiorstwa. W zależności od obszaru zarządzania ilość podległych pracowników może być różna tak samo jak ilość obowiązków i zadań kierownictwa. Zatem jak w gąszczu codziennych zadań zadbać o udzielanie bieżącej informacji pracownikowi?Jak wynika z badania Growth Divide 61% badanych pracowników uważa, że proces oceny wyników pracy jest przestarzały, 22% uważa, że proces jest zbyt ogólny, 6% badanych stwierdza, że jest zbyt rzadki a 62% twierdzi, że jest często niekompletny.  70% firm przyznało, że przeprowadza przegląd wyników pracy w systemie rocznym lub półrocznym. 94% badanych specjalistów biurowych chciałaby, aby przełożony zajmował się błędami i możliwościami rozwoju w czasie rzeczywistym. Jak…
Read More
Jak zarządzać przez cele?

Jak zarządzać przez cele?

Pracownicy częściej podejmują realizację jasno określonych celów. Warto, aby rozwój pracowników był zgodny z planem biznesowym przedsiębiorstwa.   Funkcje zarządzania przez celeUtworzenie celów hierarchii jest jedną z najważniejszych funkcji, dlatego powinny zostać opracowane w pierwszej kolejności. Cele strategiczne przedsiębiorstwa mogą stanowić podstawę do wprowadzenia odpowiedniego modelu zarządzania.Model warto wprowadzić w całym przedsiębiorstwie, bez omijania żadnych stanowisk.Kierownicy obszaru wraz z pracownikami mają za zadanie wyznaczenie indywidualnych celów, które w dalszej mierze przyczynią się do osiągnięcia założonego celu przez przedsiębiorstwo.Najczęściej formowane cele są za pomocą modelu SMART, czyli Specific, Measurable, Ambitious, Realistic, Time-bound.Wyznaczone w ten sposób cele możemy opisać jako jasne i konkretne zadania do wykonania, które są mierzalne. Stanowią wyzwanie, są realne i osiągalne oraz posiadają określony czas na realizację.Warto przeprowadzać pomiar obranych przez pracowników celów, aby odpowiednio szybko zareagować na występujące błędy.…
Read More
Czym się różnią kompetencje twarde od miękkich?

Czym się różnią kompetencje twarde od miękkich?

Definicji na temat kompetencji jest wiele. Najpopularniejsze mówią o tym, że kompetencje to cechy pracownika z zakresu wiedzy i umiejętności a także postaw, dzięki którym pracownik jest zdolny do realizacji zadań na wymaganym poziomie i w określonym czasie. Kompetencje rozróżnia się na twarde i miękkie. Czym się różnią?  Kompetencje twarde są konkretnymi i mierzalnymi umiejętnościami pracowników. Określają umiejętności niezbędne do wykonywania danych czynności. Ocena kompetencji twardych może odbywać się dzięki skali punktowej, która wskazuje poziom opanowania danej umiejętności, np. 1 - pracownik wykonuje podstawowe czynności, 2 - pracownik samodzielnie wykonuje czynność, 3 - pracownik pracuje ponad standardy, 4 - ekspert na danej czynności. Do kompetencji twardych zaliczamy m.in. umiejętności techniczne, zawodowe a także specjalistyczne np. umiejętności z zakresu programowania, umiejętności związane wykonywaniem pracy w programach komputerowych czy konkretne umiejętności, które…
Read More
Narzędzie HR, które warto znać!

Narzędzie HR, które warto znać!

Digitalizacja działów HR wiąże się ze zmianą analogowego podejścia do strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi na rzecz cyfryzacji procesów.  Rozwiązania IT mają wspierać i automatyzować procesy związane z HR. Celem systemów i aplikacji jest optymalizacja czasu pracy oraz gromadzenie niezbędnych danych związanych z pracownikami wraz z historią zamian tak, aby skuteczniej przeprowadzać między innymi analizy biznesowe.  Jakie narzędzia HR okazują się przydatne? Lista obszarów, w których programy stają się przydatne jest rozległa. Zaczyna się od aplikacji, które ułatwiają organizację pracy, a kończy na testach psychometrycznych. Oprócz tego rynek IT do dyspozycji pozostawia programy do prowadzenia ankiet, umawiania spotkań, preselekcji kandydatów oraz automatyzacji rozmów kwalifikacyjnych. Dzisiaj skupimy się jednak na czterech odrębnych zagadnieniach.   Grywalizacja Wraz z dynamicznym rozwojem rynku pracy oraz nowych pokoleń współczesny HR musi skupiać uwagę na psychologii młodych…
Read More
Onboarding – o czym pamiętać?

Onboarding – o czym pamiętać?

https://www.freepik.com/free-photos-vectors/background       Adaptacja w nowym miejscu pracy jest jednym z ważniejszych procesów podczas pozyskiwania pracowników. Fakt zatrudnienia pracownika nie oznacza zakończenia działań związanych z pozyskiwaniem nowych pracowników. Okres próbny to faza testowa zarówno dla nowo zatrudnionego pracownika jak i dla firmy, ponieważ o kontynuacji zatrudnienia decydują dwie strony. Jeszcze kilkanaście lat temu proces wdrażania pracowników był przeprowadzany w sposób lekceważący, a niekiedy wręcz omijany. Teraz, gdy rynkiem zawładnęło pokolenie Z procesy wdrożeniowe przybierają bardziej interesujące i kreatywne formy. Prawidłowo przeprowadzony proces onboardingu pozwoli zatrzymać w firmie wartościowych pracowników oraz zapewni satysfakcję pracownikom z podjętej pracy. Jak wspierać proces adaptacji pracownika w nowym miejscu pracy? 1. Sprecyzowane umiejętności na stanowisku O tym, jakie stanowisko obejmować będzie nowo zatrudniony pracownik mówi się w ogłoszeniu o pracę oraz podczas rozmowy rekrutacyjnej.…
Read More
Jak wspierać lean managment?

Jak wspierać lean managment?

     Lean Management określany jako „szczupłe zarządzanie” jest koncepcją zarządzania, która wytworzyła się w latach 50-tych XX w. w sektorze motoryzacyjnym w Japonii. Zyskała popularność dzięki technikom i rozwiązaniom organizacyjnym stosowanym w celach usprawnienia działań w przedsiębiorstwie. Zapewnia to poprawę kluczowych czynników jak wydajność, produktywność, jakość. Koncepcja Lean Management dzięki swojej przejrzystości rozwinęła się na branże pozaprodukcyjne jako rozszerzenie koncepcji lean manufacturing.       Koncepcja Lean Management jest skierowana na tzw. special value, czyli określenie wartości dla klienta takich jak jakość, cena, terminowość czy dostawa w miejscu i czasie. Odpowiednio wykorzystane narzędzie może pomóc w dotrzymaniu terminów zamówień, stworzeniu przewagi cenowej, a w głównej mierze do utrzymania jakości produktu na wysokim poziomie.      Zidentyfikowanie wartości strumienia, tzw. identify the value stream, obejmującego zarówno przetwarzanie materiału jak i informacji…
Read More
Jak kompleksowo zaplanować rozwój pracowników?

Jak kompleksowo zaplanować rozwój pracowników?

      Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników jest kluczowym elementem zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. Rozwój kadr wpływa bezpośrednio na jakość pracy, czego efektem są między innymi liczne usprawnienia w procesach produkcyjnych czy też większa efektywność pracy. Możliwość poszerzania horyzontów przez pracowników przekłada się również na ich zaangażowanie w wykonywaną pracę oraz sprawia, że czują się istotni dla jednostki, w której pracują. Każdy pracownik posiada różne predyspozycje, kwalifikacje i kompetencje. W jaki sposób kompleksowo planować rozwój pracownikom, aby był zgodny z potrzebami biznesowymi przedsiębiorstwa oraz uwzględniał indywidualny plan rozwoju pracownika?       Pierwszym krokiem jest identyfikacja potrzeb biznesowych i strategicznych firmy oraz analiza posiadanych zasobów. Podczas identyfikacji zadaje się trzy kluczowe pytania: jakich umiejętności oczekuje się od pracowników, na jakim poziomie oraz jakiej ilości pracowników potrzeba, aby cel biznesowy został…
Read More
Rozwój pracowników zgodny z potrzebami

Rozwój pracowników zgodny z potrzebami

      Budowanie i rozwijanie kapitału ludzkiego będącego jednym z kluczowych filarów działalności wymaga analizy potrzeb przedsiębiorstwa, uwzględniając cele biznesowe i strategiczne organizacji. O wzroście kompetencji pracowników, zespołów, a w rezultacie całej firmy stanowią decyzje podjęte przez menedżerów, kierowników i dyrektorów poszczególnych działów.      Jedną z danych wpływających na decyzje jest ocena okresowa pracowników. Jest narzędziem pomagającym w sposób obiektywny ocenić zasoby kompetencji czy umiejętności. Przeprowadzana w sposób regularny pomaga także kształtować plan rozwoju zawodowego poszczególnych osób. Dzięki ocenie pracowników możemy określić bilans zasobów ludzkich, który w połączeniu z analizą luk kompetencyjnych pozwoli określić kierunek rozwoju dla pracowników mając na uwadze cele przedsiębiorstwa. Mając do dyspozycji historię ocen pracowniczych oraz informacje o czasie podnoszenia przez pracowników kompetencji, a także sprecyzowane wcześniej potrzeby możemy wytyczyć dynamikę rozwoju pracowników. Istotnie…
Read More
Tarcza antykryzysowa – jak skutecznie skorzystać?

Tarcza antykryzysowa – jak skutecznie skorzystać?

     Wprowadzenie tzw. tarczy antykryzysowej 1.0 i 2.0 wprowadza kilka rozwiązań dla przedsiębiorstw w celu ograniczenia skutków pandemii koronawirusa COVID-19. Każda forma pomocy związana jest z szeregiem regulacji, które muszą zostać spełnione aby przedsiębiorcy mogli z niej skorzystać. Zgodnie z informacjami zawartymi w oficjalnym serwisie Polskiego Funduszu Rozwoju jednym z rozwiązań dla sektora MŚP są subwencje finansowe, które mogą być bezzwrotne nawet w 75% pod warunkiem kontynuowania działalności i utrzymania poziomu średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy od momentu udzielenia pożyczki. Duże przedsiębiorstwa również mogą otrzymać wsparcie w formie preferencyjnych pożyczek, których część może być bezzwrotna.        Jako doświadczony partner biznesu i dostawca innowacyjnych rozwiązań informatycznych wiemy, z jaką odpowiedzialnością wiąże się tworzenie miejsc pracy, zapewnienie płynności finansowej, optymalizacja procesów oraz budowanie jakości usług i produktów.      Kluczowym…
Read More
Optymalizacja zatrudnienia – jak to zrobić?

Optymalizacja zatrudnienia – jak to zrobić?

     Na rynku pracy przybyło doświadczonych, zmotywowanych osób, które chcą zacząć swoją karierę w nowym miejscu - niekoniecznie z własnego wyboru. Wyobrażamy sobie, że pracodawcy coraz częściej stoją przed najtrudniejszym wyzwaniem - optymalizacją zatrudnienia.       Wiemy, że proces optymalizacji jest złożony i wieloetapowy, dlatego pokażemy Ci, jak wspierać te trudne decyzje kadrowe, zbierając obiektywne informacje na temat kapitału ludzkiego znajdującego się w Twojej firmie.       Wyłoniliśmy dla Ciebie 4 pytania, na które warto odpowiedzieć przygotowując się do optymalizacji zatrudnienia.  Jak wyglądają procesy w mojej firmie/dziale?  Dokonaj analizy obszarów oraz zdefiniuj z jakich elementów się składają.  Jakie umiejętności zabezpieczają poszczególne operacje w procesie? Określ umiejętności wymagane do zapewnienia funkcjonowania jednostki w poszczególnych obszarach. Każdej umiejętności możesz przypisać wagi, dzięki którym określisz poziom skomplikowania danej czynności. Dzięki określeniu wag…
Read More