Matryca umiejętności w praktyce: Zasada 7 – Zasada działania u źródła
Dlaczego umiejętności powinny być wypracowywane przez osoby bezpośrednio nadzorujące dane obszary?
Wdrażanie Matrycy Umiejętności w organizacji to proces wymagający precyzyjnego podejścia. Jednym z istotnych elementów tego procesu jest odpowiednie przypisanie odpowiedzialności za wypracowanie umiejętności. Umiejętności powinny być wypracowane przez osoby bezpośrednio nadzorujące dane obszary — takie jak liderzy, brygadziści czy mistrzowie. Ma to fundamentalne znaczenie zarówno dla skuteczności, jak i praktyczności całego systemu.
Dlaczego ta zasada jest ważna?
Osoby bezpośrednio nadzorujące dany obszar, takie jak liderzy, brygadziści czy mistrzowie, posiadają unikalną wiedzę na temat codziennych wyzwań i specyfiki pracy swojego zespołu. To oni są w stanie najlepiej ocenić, jak wypracować nazwy kompetencji rzeczywiście niezbędnych na danym stanowisku. Domyślnie, po wdrożeniu będą oni również wiedzieli w jakim stopniu poszczególni pracownicy już je opanowali. Przekazanie tej odpowiedzialności innym działom, na przykład HR czy zewnętrznym szkoleniowcom, może prowadzić do sytuacji, w której rozwój kompetencji będzie zbyt daleki od rzeczywistości operacyjnej.
Korzyści z wypracowywania umiejętności przez osoby bezpośrednio nadzorujące dane obszary:
- Dopasowanie do rzeczywistych potrzeb zespołu
Nadzorujący dokładnie wiedzą, jakie zadania są wykonywane codziennie, oraz jakie trudności napotykają pracownicy. Dzięki temu mogą skoncentrować się na najważniejszych umiejętnościach, które rzeczywiście wpływają na efektywność pracy.
- Standaryzacja w obrębie zespołu i działu
Kiedy liderzy lub mistrzowie wypracowują umiejętności dla swoich zespołów, mają możliwość uwzględnienia specyfiki poszczególnych stanowisk, a jednocześnie utrzymania spójności w nazewnictwie w obrębie całego obszaru pracy. To pozwala uniknąć chaosu terminologicznego oraz ułatwia późniejszą ocenę kompetencji.
- Unikanie zbędnego wartościowania
Osoby nadzorujące mogą formułować nazwy umiejętności w sposób neutralny, unikając określeń, które mogłyby sugerować poziom zaawansowania (np. „podstawowa obsługa maszyny” czy „zaawansowane programowanie”). Wartościowanie powinno być częścią oceny kompetencji, a nie samej definicji umiejętności. Liderzy mają tutaj kluczową rolę, ponieważ najlepiej znają różnice między wymaganym standardem a rzeczywistymi wynikami pracy.
Jak wdrożyć tę zasadę w praktyce?
- Zbieranie wiedzy od osób nadzorujących
Proces wypracowywania umiejętności powinien rozpoczynać się od warsztatów lub sesji roboczych, w których liderzy i brygadziści opisują wymagania stanowiskowe. Ich wkład powinien być następnie weryfikowany i ujednolicany w oparciu o standardy organizacyjne.
- Konsultacje z działem HR
Po wypracowaniu wstępnych definicji umiejętności, warto skonsultować je z działem HR, aby upewnić się, że nazewnictwo jest spójne w całej organizacji. W tym etapie należy zwrócić szczególną uwagę na eliminację powtarzających się nazw umiejętności lub ich dublowania w różnych działach.
- Regularna aktualizacja matrycy
Ponieważ specyfika pracy może się zmieniać, osoby nadzorujące powinny być zaangażowane w regularną aktualizację matrycy umiejętności. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której nazewnictwo nie nadąża za zmianami w organizacji lub technologii.
Podsumowanie
Zasada rozwijania umiejętności przez osoby bezpośrednio nadzorujące dane obszary jest niezwykle ważna dla skutecznego funkcjonowania Matrycy Kompetencji. Liderzy, brygadziści i mistrzowie, posiadając unikalną wiedzę o swoim zespole, są najlepiej predysponowani do identyfikacji potrzeb rozwojowych i wdrażania skutecznych działań szkoleniowych. Jednocześnie ich zaangażowanie w ten proces wzmacnia ich pozycję i odpowiedzialność w organizacji. Warto jednak pamiętać, że skuteczne wdrożenie tej zasady wymaga odpowiednich narzędzi, wsparcia i standardów, które umożliwią im realizację tego zadania na najwyższym poziomie.
CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ?
ZAPRASZAMY NA NASZEGO FACEBOOK, LINKEDIN ORAZ YOUTUBE
Mamy dla Ciebie prezent!
Testuj zarządzanie kapitałem ludzkim z profesjonalną Matrycą Kompetencji w arkuszu kalkulacyjnym.