20-09-2022

Jak obniżyć poziom stresu w pracy?


Długotrwały stres w miejscu pracy może prowadzić do wyczerpania fizycznego i psychicznego każdej osoby. Obniża naszą odporność immunologiczną, wydajność, prowadzi do wypalenia, powoduje dolegliwości somatyczne, depresję, nerwicę. Zwiększa prawdopodobieństwo choroby nowotworowej czy też udaru mózgu lub zawału serca. Niestety każdego dnia narażeni jesteśmy na stres i nie ma możliwości całkowitej jego eliminacji. Jednakże są metody aby móc sobie radzić ze stresem.

Co to jest stres?

Według Głównego Inspektoratu Pracy

Stres w miejscu pracy występuje wtedy, kiedy osoby pracujące – pracownicy i pracodawcy – odczuwają dyskomfort psychiczny dot. warunków i/lub wymagań pracy w sytuacji, w której w danym momencie warunki i wymagania te przekraczają ich możliwości.

 Co dzieje się z człowiekiem w sytuacji stresu?

Reakcja stresowa jest atawizmem, którego zadaniem jest przygotowanie człowieka do reakcji na zagrożenie. Z tego powodu w czasie stresu:

  • aktywowane są wszystkie układy wewnętrzne człowieka: układ krwionośny, mięśniowo-szkieletowy, trawienny, nerwowy, odpornościowy, zwiększa się wydzielanie adrenaliny, noradrenaliny, tyroksyny, kortyzolu; powoduje to przyspieszanie akcji serca, zwiększanie napięcia mięśni, pogłębianie i przyspieszanie oddechu, wzrost ciśnienia krwi, zmniejszanie wrażliwości na ból, przyspieszanie procesów przemiany materii, wzrost wydolności i siły fizycznej
  • uwaga osoby koncentruje się na zagrożeniu (zadaniu), człowiek nie zwraca uwagi na pozostałe rzeczy w otoczeniu (zawężenie uwagi), odczuwa niepokój, lęk, czasem złość, gniew lub strach
  • osoba jest pobudzona, nadruchliwa, niecierpliwa, odczuwa przymus działania, w stanie silnego napięcia może nawet zachować się agresywnie.

Stres jest naturalnym zjawiskiem – dzięki niemu potrafimy przetrawać i pokonywać trudności. Mobilizuje nas do działania i daje adrelinę, jednakże przy przeciążeniu i kumulacji takich bodźców zaczyna na nas bardzo negatywnie oddziałowywać.

Jak radzić sobie ze stresem  w pracy?

Najczęstszymi czynnikami stresu w pracy są:

  • jakościowe i ilościowe przeciążenie pracą
  • jakościowy i ilościowy niedobór pracy
  • warunki pracy
  • niejasność pełnionej roli
  • konflikty
  • brak wsparcia ze strony przełożonych, współpracowników

Jest kilka rozwiązań by polepszyć swoja sytuację.

  1. Zmień pracę – niestety często się zdarza, że po prostu nie lubimy swojej pracy lecz boimy się zmian. Mamy wewnętrzy hamulec przed zmianami – boimy się ekonomicznej niestabilności, ryzyka, zmiany. Nie doceniamy swoich kwalifikacji bądź nie chcemy rozszerzać swoich umiejętności. Przez co tkwimy w środowisku które nas unieszczęśliwia i nie daje satysfakcji.
  2. Wiedza – kolejnym ważnym elementem, co wzbudza naszą niepewność do pracy i wykonywanych obowiązków jest brak wiedzy. Czujemy się niepewnie z tym co robimy. Co zrobić jak masz takie wrażenie – pierwszym krokiem powinna być rozmowa z przełożonym i ocena kompetencji. Dzięki temu będzie widać gdzie są luki kompetencyjne i można jasno określić ścieżkę rozwoju. Internet oferóje również szeroką gamę szkoleń online, webinair czy też tutaoriali na kanale YouTube.
  3. Pozytywna atmosfera w miejscu pracy – czasem wystarczy mała rzecz by zmienić na pozytywną atmosferę w pracy, np. przywitanie się. Jeżeli masz sytuacje, które scię stresują, lub ludzi, którzy negatywnie wpływają na Twoje samopoczucie to staraj się ich unikać lub też zminimalizuj kontakty z nimi.
  4. Porządek w miejscu pracy – „porządek na biurku to prządek w głowie”. Chaos na biurku, chaos na pulpicie w komputerze, chaos w kalendarzu – to wszystko sprawia, że automatycznie czujemy się przytłoczeni natłokiem zadań. Nie potrafimy się skupić gdyż nasze myśli „skaczą” i nie możemy się skoncentrować. Porządek daje kontrolę nad sytuacją i w kryzysowej sytuacji łatwiej znaleźć rozwiązanie gdy wszystko mamy „poukładane”.
  5. Ćwiczenia fizyczne – niezależnie czy to będzie spacer czy 2 godziny na siłowni – jest naukowo udowodnione, że wysiłek fizyczny (rekreacyjny) obniża poziom hormonu stresu –kortyzolu a wyzwala hormony szczęścia – endorfiny. Dzięki aktywności pozwalamy głowie „wyłączyć się” na chwilę i często łapiemy dystans do trudnych sytuacji.
  6. Odpoczynek – wiele osób pracuje 24/7. Nawet w dni wolne sięgają po telefon, pracują do późna, mało śpią. Przy takim trybie pracy organizm zaczyna być po prostu zmęczonym a my szybciej się denerwujemy.
W dzisiejszych czasach tempo pracy jest wręcz zabójcze, jesteśmy przebodźcowani, przeciążeni i wiecznie zabiegani a na samym końcu priorytetów stawiamy swoje zdrowie. Wystarczy wdrożyć chociaż jeden z powyższych punktów w życiu a poziom stresu się obniży a satysfakcja z pracy wzrośnie!

Mamy dla Ciebie prezent!

Testuj zarządzanie kapitałem ludzkim z profesjonalną Matrycą Kompetencji w arkuszu kalkulacyjnym.