08-03-2022

Pokolenie Z na rynku pracy – co warto wiedzieć?


Szacuje się, że do 2025 roku pokolenie Z będzie stanowiło ponad 20% całego rynku pracy. Jak się do tego przygotować? Kim są przedstawiciele pokolenia Z? Co jest dla nich ważne i co motywuje ich do działania? Jakie wartości, a jakie wyzwania pojawią się wraz z nimi na rynku pracy? Sprawdź.

Pokolenie Z – kim są jego przedstawiciele

Pokolenie Z to ludzie urodzeni po roku 1996. W 2022 roku jego najstarsi przedstawiciele mają już więc 26 lat i na rynku pracy pojawia się ich coraz więcej. To pokolenie, które dla wielu jest zagadką i niewiadomą – jego przedstawiciele dopiero wchodzą w dorosłość, a ich dzieciństwo i okres dojrzewania naznaczone były niezwykle silnym wpływem technologii. Jak dorastanie ze smartfonem w ręku wpłynęło na ich inteligencję emocjonalną, empatię czy umiejętność wyszukiwania informacji?

To pytania, które na razie pozostają bez odpowiedzi, bo osoby z tego pokolenia są ciągle bardzo młode, a znaczna ich część nadal pozostaje na etapie edukacji. Jedno jest natomiast pewne – pokolenie Z jak żadne dotychczas radzi sobie z nową technologią, która jest dla niego środowiskiem całkowicie naturalnym. Przedstawiciele pokolenia Z każdą wątpliwość sprawdzają w Internecie i to właśnie sieć traktują jako główne źródło informacji.

Nie tylko zresztą informacji – Internet to dla nich przestrzeń do komunikacji, rozrywki, zawierania nowych znajomości czy nawet randkowania. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że ich życie toczy się w sieci – nawet jeśli tylko do pewnego stopnia. To ludzie wychowani wśród wartości takich jak równość, tolerancja i otwartość. Doskonale znają język angielski i nie boją się wchodzić w komunikację międzykulturową – a Internet im ją umożliwia.

Pokolenie Z – charakterystyka pracownika

Co charakteryzuje pracownika z pokolenia Z? To osoba silnie indywidualna, dynamiczna i otwarta na zmiany. Doskonale odnajduje się w świecie technologii i środowisku multikulturowym. Nie przeszkadza jej odległość i bariery językowe. Nie boi się pracy zdalnej ani podróżowania w celach zawodowych. Świetnie radzi sobie z multitaskingiem, do którego przygotowało ją poruszanie się po rzeczywistości wirtualnej. Z tego samego powodu może być też jednak ,,przebodźcowana” i stosunkowo szybko ulegać znudzeniu. To osoba, dla której balans pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym jest bardzo ważny. Nie lubi hierarchizacji ani  korporacyjnego stylu komunikacji – jest przyzwyczajona do traktowania ludzi jak równych sobie.

Co motywuje ich do pracy?

To pozornie proste pytanie, które pozwoli Ci jednak zrozumieć, co naprawdę liczy się dla pokolenia Z w procesie rekrutacji i czego jego przedstawiciele szukają u przyszłych pracodawców. W przypadku pokolenia Z finanse bowiem, o ile naturalnie ważne, wydają się mniej istotne niż dla jakiejkolwiek generacji wcześniej. Co ma więc znaczenie? Możliwość pracy zdalnej, poczucie spełnienia, inkluzywność, rozwój – hasła, które brzmią jak frazesy, dla pokolenia Z mają ogromną wartość. Osoby młode sprzeciwiają się tradycyjnemu modelowi pracy i nie chcą spędzać życia w biurze.

Work-life balance jest dla nich ważniejszy niż rozpoznawalność czy elitarność marki. Jak wynika z badań Gollup’s State of the American Workforce, przedstawicielom pokolenia Z zależy też mocno na poczuciu, że ich praca ma znaczenie. Chcą wiedzieć, że realnie przyczyniają się do zmiany, że ich szefostwo jest zadowolone z efektów pracy, że mają po swojej stronie kogoś, kto będzie ich motywował. Podoba im się również świadomość, że w środowisku pracy znajdują ludzi, którym zależy na nich jako pracownikach.

Pokolenie Z na rynku pracy – jak się przygotować?

Z punktu widzenia rynku pracy na temat pokolenia Z krąży wiele krzywdzących stereotypów. Uważa się, że to pokolenie ludzi, którzy o nic w życiu nie musieli się starać, bo wszystko zapewnili im rodzice. Twierdzi się też, że są uzależnieni od Internetu i nie potrafią odnaleźć się w realnej rzeczywistości. Warto jednak pamiętać, że ta ,,realna rzeczywistość” pokolenia Z jest zwyczajnie inna. Co więcej, choć pokolenie Z nie musiało zmagać się z problemami swoich rodziców, to nie znaczy, że ich dzieciństwo i okres dorastania przebiegały bez komplikacji. Rozwój nowych technologii i natłok informacji postawił przed młodymi ludźmi zupełnie nowe i często bardzo trudne wyzwania.

Dlatego właśnie pokolenia Z nie należy traktować z góry. Zamiast postrzegać w jego przedstawicielach wroga czy pracownika, któremu do starszych kolegów wiele brakuje, lepiej skupić się na ich siłach i wartościach, jakie wnoszą do rynku pracy. Otwartość na nowe technologie, troska o równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, dbanie o siebie i swoje zdrowie psychiczne – to ważne cechy i działania, które mogą stanowić ogromną siłę nowego zespołu. Warto je wykorzystać i potraktować pokolenie Z na rynku pracy jako partnera, którego możemy wiele nauczyć, ale który może też dać wiele od siebie.

Pokolenie Z to młodzi ludzie, którzy pracę traktują zupełnie inaczej niż ich rodzice czy choćby wcześniejsze pokolenie Millenialsów. Aby wykorzystać potencjał jego przedstawicieli i odnaleźć z nimi wspólny język, warto wiedzieć, kim są.

Matryca Kompetencji Skillbox to narzędzie, które może stać się Twoją prawą ręką przy rozwoju Twoich pracowników – Przetestuj ją bezpłatnie klikając TUTAJ.

Odwiedź nas na:

Facebook

LinekdIn

TikTok

YouTube

Mamy dla Ciebie prezent!

Testuj zarządzanie kapitałem ludzkim z profesjonalną Matrycą Kompetencji w arkuszu kalkulacyjnym.