5S w praktyce – jak stworzyć ład w miejscu pracy?
Nie od dziś wiadomo, że odpowiednie zarządzanie może nieść za sobą wiele korzyści – w szczególności zaś zwiększenie wydajności i obniżenie kosztów. Istnieje wiele metodyk mających na celu poprawienie efektywności firm – w tym zasada 5S stosowana w ramach Lean Management.
Nazwa pochodzi od liter „S”, od których rozpoczynają się japońskie słowa opisujące jego pięć elementów. Te 5 zasad następuje po sobie cyklicznie.
Seiri – Sortowanie
Polega ono na odseparowaniu ze stanowiska pracy wszystkiego, co jest zbędne dla jej wykonywania. W ten sposób można pozbyć się narzędzi, materiałów i danych, które nie są używane podczas pracy i zakłócają jedynie proces jej realizacji.
Zaletami tego procesu jest eliminacja:
- zagracenia stanowiska pracy,
- marnotrawstwa czasu związanego z poszukiwaniem narzędzi, dokumentów
- barier w komunikacji
Czyli jednym zdaniem tworzy to czyste i zadbane stanowisko pracy.
Seiton – Systematyka
Systematyka polega na organizacji wszystkich elementów stanowiska pracy. Jej celem jest ich ułożenie i oznaczenie w taki sposób, aby były łatwo dostępne. Przyjęty system powinien też umożliwiać odnalezienie i identyfikację istotnych elementów każdemu pracownikowi. Dzięki temu konstrukcja stanowisk pracy jest przejrzysta. Systematyka w koncepcji 5S stosuje różnego rodzaju oznaczenia wizualne (kolory, symbole) i jasno określone obszary składowania określonych rzeczy. Dzięki temu system staje się bardziej wydajny i funkcjonalny, a poszukiwanie niezbędnych materiałów, narzędzi czy informacji nigdy nie zajmuje zbyt wiele czasu.
Seiso – Sprzątanie
Sprzątanie sprowadza się do zachowania czystości na miejscu pracy. Podobnie jak inne etapy 5S ma na celu zwiększanie produktywności i redukcję marnotrawstwa czasu.
Seiketsu – standaryzacja
Polega on na określeniu warunków, które umożliwiają stabilizację wdrożonych zachowań organizacyjnych, porządku i czystości. Sprowadza się najczęściej do sporządzenia rozmaitych zasad i instrukcji realizacji czynności.
Ważne, aby wszelkie zasady i instrukcje były przejrzyste i konkretne dla pracowników.
Shitsuke – Samodyscyplina
Ostatni etap metody 5S sprowadza się do samodyscypliny, czyli wyrobienie i przestrzegania nawyków związanych z przyjętymi rozwiązaniami. Jest to niejednokrotnie proces długotrwały i dość trudny, wiąże się bowiem z wprowadzeniem stałych zmian w zakresie sposobu postępowania i myślenia. Wymaga jednak stałej kontroli ze strony kierownictwa, szkolenia pracowników, ustanawiania dobrego przykładu itd.
Metoda 5S poprawia kulturę organizacji i sprawia, że praca staje się przyjemniejsza oraz łatwiejsza.
Pracownicy są bardziej skupieni na zadaniach i nie muszą się rozpraszać sprzątaniem czy przygotowywaniem stanowiska pracy.
Co ważne, koncepcja 5S jest uniwersalna i może być stosowana w przedsiębiorstwach działających w różnych branżach, zajmujących się zarówno produkcją dóbr, jak i dostarczaniem usług.
Tak więc rozejrzyj się w około i wprowadź 5S do swojego życia!
Matryca Kompetencji Skillbox to narzędzie, które może stać się Twoją prawą ręką przy zarządzaniu zespołem oraz przy rozwoju Twoich pracowników – Przetestuj ją bezpłatnie klikając TUTAJ.
Odwiedź nas na:
Mamy dla Ciebie prezent!
Testuj zarządzanie kapitałem ludzkim z profesjonalną Matrycą Kompetencji w arkuszu kalkulacyjnym.