18-12-2024

Czy podejście oparte na danych to przyszłość HR?


Analizując V edycję raportu “Stan Analityki HR w Polsce”, można zauważyć, że organizacje z roku na rok wykorzystują coraz więcej wskaźników do mierzenia efektywności swoich działań.

Ale najpierw… Czym są te wskaźniki?

KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności, to miary, które pomagają firmom oceniać, jak skutecznie realizują swoje cele. W kontekście HR, KPI mogą dotyczyć wielu aspektów, takich jak zadowolenie pracowników, retencja talentów, czas rekrutacji, czy zaangażowanie zespołu. Przykładowo, jeśli firma mierzy zadowolenie pracowników, może to być KPI pokazujący wyniki ankiety satysfakcji.

Z danych pochodzących z raportu wynika, że:

– W 2023 roku tylko 1,5% firm nie używa żadnych wskaźników KPI, co pokazuje, że niemal każda organizacja rozumie wartość analityki HR.

20,6% firm monitoruje aż 10-14 KPI, a 19,1% analizuje 20-29 wskaźników. To znaczący wzrost w stosunku do lat poprzednich.

– Maleje liczba firm, które używają tylko jednego lub dwóch wskaźników, co oznacza, że HR staje się coraz bardziej napędzany danymi.

Oto kilka powszechnych pułapek, które mogą utrudnić efektywne zarządzanie poprzez KPI

infografika z tekstem o błędach w mierzeniu KPI
  • Często myślimy, że im więcej wskaźników, tym lepiej. To błąd. Zbyt wiele KPI może przytłoczyć zarówno Ciebie, jak i Twój zespół, przez co prawdziwe priorytety mogą zostać zepchnięte na boczny tor. Skup się na kilku, ale ważnych wskaźnikach, które naprawdę mówią coś o naszych kluczowych celach i efektywności.
  • To, ile pracy wkładamy w nasze działania, nie zawsze równa się ich jakości. KPI powinny odzwierciedlać rezultaty naszej pracy, a nie samą jej ilość. Na przykład, zamiast mierzyć ile godzin pracujemy nad projektem, lepiej zrozumieć, jakie wyniki przynosi ten projekt.
  • Firma się rozwija, cele się zmieniają, a co za tym idzie, nasze wskaźniki również powinny być elastyczne. Stare KPI mogą stać się nieaktualne, gdy zmieniają się nasze cele. Regularnie sprawdzaj, czy wyznaczone wskaźniki nadal odnoszą się do bieżących potrzeb firmy i dokonuj korekt, jeśli jest to konieczne.
  • Co działa w jednej organizacji, niekoniecznie sprawdzi się w innej. Każda firma ma swoją specyfikę i cele, dlatego kopiowanie KPI z innych przedsiębiorstw może okazać się nietrafione. Lepiej stwórz wskaźniki, które będą dostosowane do specyfiki naszej działalności.
  • Jeżeli zespół nie rozumie, po co śledzimy określone wskaźniki, trudno będzie im się do nich zastosować. Ważne jest, aby wszyscy wiedzieli, co mierzymy i dlaczego. Regularne spotkania, na których omawiane są KPI, mogą pomóc zespołowi zrozumieć ich znaczenie i zachęcić do współpracy w ich realizacji.

Co to oznacza dla przyszłości HR? 

KPI to potężne narzędzie, które, użyte prawidłowo, może znacząco przyczynić się do sukcesu naszej firmy. Unikanie wymienionych błędów pomoże w lepszym i skuteczniejszym wykorzystaniu tego narzędzia.

Firmy, które analizują wiele wskaźników, są w stanie lepiej zrozumieć potrzeby swoich pracowników, szybciej reagować na zmiany i podejmować bardziej świadome decyzje. 

To nie tylko trend, ale konieczność w świecie, gdzie efektywność, zaangażowanie i retencja stają się kluczowe dla sukcesu organizacji.

Wnioski? HR oparty na danych to nie przyszłość – to teraźniejszość! 

CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ?

ZAPRASZAMY NA NASZEGO FACEBOOK, LINKEDIN ORAZ YOUTUBE

Mamy dla Ciebie prezent!

Testuj zarządzanie kapitałem ludzkim z profesjonalną Matrycą Kompetencji w arkuszu kalkulacyjnym.