20-01-2022

Które kompetencje są kluczowe w branży FMCG?


Branża FMCG, czyli rynek produktów szybkozbywalnych jak zresztą sama nazwa wskazuje jest to niezwykle dynamiczne środowisko. Osoby, które pracują właśnie w tym sektorze muszą wiedzieć, że stałe doskonalenie swoich umiejętności i dopasowywanie się do zmian jest niezbędne. Niemniej jednak występują pewne kwalifikacje i kompetencje pracowników, na które pracownicy działu HR podczas zatrudniania nowych osób do firmy, szczególnie zwracają uwagę. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, które z nich są kluczowe dla tej jakże szybko zmieniającej się branży.

Znajomość języków obcych jest obecnie podstawą

Bezsprzecznie firmy z branży FMCG są to w dużej większości międzynarodowe korporacje, w których na porządku dziennym jest używanie języka obcego.  Jego znajomość  jest to zdecydowanie niezbędne narzędzie do wykonywania podstawowych codziennych obowiązków. Niewątpliwie priorytetem jest język angielski na poziomie minimum komunikatywnym, który umożliwi swobodny kontakt z kontrahentami bądź zagranicznymi oddziałami firmy. Warto nadmienić, że zostało to potwierdzone przez badanie HRK, z którego wynika, że aktualnie 79% pracodawców oczekuje od kandydatów znajomości języka angielskiego na poziomie C1/C2. Ponadto aż 40% z nich również wymaga znajomości słownictwa biznesowego lub technicznego. Dodatkowym atutem kandydata, który stara się o pracę w branży FMCG będzie znajomość drugiego języka obcego na poziomie swobodnej komunikacji – B1/B2. Hiszpański, włoski, chiński, arabski, norweski, a nawet czeski to języki, które zyskują na popularności i warto je znać, ponieważ ich znajomość może przełożyć się na wysokość otrzymywanego wynagrodzenia. Wszystko to jest związane z tym, że polski rynek staje się coraz bardziej atrakcyjny w oczach zagranicznych inwestorów.

Poszukuje się  kandydatów z rozwiniętymi zdolnościami negocjacyjnymi

Nie da się ukryć, że podstawowym kryterium efektywnego prowadzenia negocjacji jest nie tylko dysponować fachową wiedzą, odpowiednie przygotowanie się do całego procesu, ale również posiadanie umiejętności aktywnego słuchania oraz zdolność radzenia sobie ze stresem. Wiele firm z branży FMCG posiada pracowników, na stanowisku nazwanym “trener sprzedaży”, którzy szkolą osoby z działów handlowych. Warto pamiętać, że do każdego klienta należy podejść personalnie, w związku z czym nie ma jednej poprawnej i sprawdzonej techniki negocjacyjnej, która zawsze okazałaby się właściwa.

Zdolności analityczne są doceniane

Wysoko rozwinięte zdolności analityczne są obecnie jedną z najbardziej oczekiwanych kompetencji przez pracodawców w branży FMCG. Z pewnością tak dynamiczny rozwój rynku oraz działania konkurencji wymagają ciągłych analiz. Te umiejętności są przydatne niezależnie od poziomu zajmowanego stanowiska. Najczęściej wykorzystywane na tym rynku jest analiza P&L oraz analiza danych sprzedażowych.

Nie można zapomnieć o myśleniu strategicznym

Nieodłącznym i kluczowym elementem, z którymi na co dzień mierzą się pracownicy branży FMCG jest tworzenie długofalowej taktyki ukierunkowanej na realizację celów organizacji. Każda firma ma określone i sprecyzowane założenia, które zamierza osiągnąć w danym czasie, a także wybiera metody ich realizacji. Takie  spojrzenie na procesy, które zachodzą w przedsiębiorstwie pozwala na skuteczne i pełne wykorzystywanie potencjału i kompetencji swoich pracowników w poszczególnych zespołach.

Ściśle sprecyzowany cel

Umiejętność określenia realnych oraz jasnych celów, wyznaczania priorytetów i wykorzystywania ich w codziennych zadaniach, jest kluczowa i konieczna w pracy branży FMCG. Ta cecha jest niezbędna na stanowiskach sprzedażowych, gdzie realizowanie założonych targetów jest wręcz rzeczą nadrzędną. Ze względu na dynamizm branży FMCG, należy jednak zachować elastyczność i w razie potrzeb dostosowywać plany oraz strategię działania do zmieniających się okoliczności. Pamiętajmy, że branża FMCG cechuje się dynamicznymi zmianami. Na tym rynku ważne jest także entuzjastyczne podejście pracowników, które dąży nie tylko osiągnięciem założonego celu, ale także do tego, aby go przekroczyć.

Osoby, które wiążą swoją przyszłość z branżą FMCG powinny posiadać opisane wyżej umiejętności. Oprócz tego pracownicy tego sektora powinni cechować się samodzielnością, elastycznością, komunikatywnością oraz zaangażowaniem w powierzone zadania.

Przeczytaj inne teksty na naszym blogu!

Odwiedź SkillBox na Facebooku!

Mamy dla Ciebie prezent!

Testuj zarządzanie kapitałem ludzkim z profesjonalną Matrycą Kompetencji w arkuszu kalkulacyjnym.